Kontakt Forside

Tlf: 61 61 10 19 | Email: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Find og følg os på: linkd gogle

Risk management: 7 gode råd til at implementere risikostyring i dit projekt

Der er mange fordele ved at anvende risk management til risikostyring i et projekt. Blandt disse er evnen til at behandle usikre faktorer i projektet på en proaktiv måde, og herigennem minimere risici. Det giver dig som projektleder mulighed for, at holde tidsplanen og overholde budgetterne.

Hvordan du arbejder med risk management og implementerer risikostyring succesfuldt i projektet giver vi dig 7 gode råd til i denne artikel.

Risk-management-7-gode-rad-til-at-implementere-risikostyring-i-dit-projekt 900x125

1. Identificer risici tidligt i projektet

Først og fremmest bør alle projektets risikofaktorer identificeres.  Eksempler på identifikationskilder er:

• Projektteamet, som er tæt på projektet.
•Eksperter uden for projekt, som har erfaringer fra lignende projekter.
•Dokumenter som er forbundet til projektet. Disse dokumenter kan muligvis indeholde skjulte risici, som kun en uden for projektet kan identificere.

Gennem fx interview eller et brainstorm-møde er det muligt at afsløre disse risici.

2. Prioriter identificerede risici

Nogle risici kan medføre større konsekvenser end andre. Derfor er det vigtigt at bruge mere tid på de risici, der kan forårsage de største tab – eller og gevinster. De risici som potentielt kan afspore projektet bør have en første prioritet. De øvrige risici kan prioriteres på mavefornemmelse eller mere objektivt på en række kriterier. Kriterierne fleste projektgrupper bruger er at overveje virkningerne af en risiko, og sandsynligheden for, at det vil ske.

3. Kommuniker og skab synlig risikostyrring

God kommunikation mellem projektteamet og projektlederen kan biddrage til at skabe en synlig risikostyring. En god metode er at tale om mulige risicis på ugemøder og gøre emnet til en del af den faste dagsorden. På den måde bliver hele projektteamet inddrager i risikostyringen, hvilket kan biddrage til, at flere risicis bliver indrapporteret, identificeret og behandlet.

Risk-management-7-gode-rad-til-at-implementere-risikostyring-i-dit-projekt 900x125 2

4. Analysér projektet risici

For at du som projektleder kan skabe den ønskede risikostyring er det afgørende at have den rigtige forståelse for projektets risici. For at skabe denne forståelse bør de identificerede risici analyseres.

Med en risikoanalyse vurderes det, hvor sandsynligt der er, at risikoen sker sammen med dens påvirkning på den lange bane i forhold til tids- og økonomiske omkostninger. Når en risiko er analyseret bør man ligeledes se på, hvad der er årsagen til at risikoen opstår og hvordan den kan mindskes i et fremtidigt projekt.

De oplysninger, som du indsamler i en risikoanalyse vil give værdifuld indsigt i dit projekt, og de nødvendige input til at finde effektive løsninger til at optimere projektprocesser.

5. Overvej både trusler og muligheder

Projektrisici bliver ofte betegnet som de "onde" faktorer, der kan skade dit projekt. Men faktisk kan der i stedet være tale om risici, som kan skabe muligheder for optimeringer af projektet.  Derfor kan det være en god ide at sætte tid af til at tale om disse opståede mulighederne i dit projekt.

6. Sørg for at have en klar ansvarsfordeling og skab ejerskab

Når projektets risici er identificeret er næste skridt at gøre klart, hvem i projektteamet der har ansvaret for at overvåge og eliminere hvilke risici. Denne ansvarsfordeling kan være medvirkende til, at teamet føler ejerskab i projektet.

Især hvis forskellige forretningsområder, afdelinger og leverandører er involveret i dit projekt er det vigtigt, hvem der har hvilket ansvar. En vigtig sidegevinst ved at skabe ejerskab er de ansvarlige øger opmærksomheden på projektet, især når der er en masse penge på spil. 

7. Registrér projekteks risici

For ikke at glemme de risici, som er identificeret, prioriteret og analyseret er det en god ide at registrere dem, fx i et Excel dokument. Registreringen kan eksempelvis består af en beskrivelse af hver risiko, hvem der har ansvaret og data fra analysen af årsag og konsekvenser. Fordelen ved at registrere projektets risici er samtidig, at det er muligt at spore fremskridt og bruge det som kommunikationsværktøj mellem dig og projektteamet.

Vi håber du kan få gavn af vores 7 råd og ønsker dit god arbejdslyst med at implementere succesfuld risk management og risikostyring i dit projekt. Vil du læse mere om emnet har vi tidligere skrevet denne artikel: Guide: sådan identificere, vurderere og administrere du et projekts risici.

Har du spørgsmål eller kommentere til denne artikel er du velkommen til at kontakte os her.

CWP flgplinkedin